Robert Wun’s uhyggelige designs

Under Paris Fashion-week 2024 så vi Robert Wun's makabre Horror inspireret couture forår - summer kollektion. Wun er kendt for at få kæberne til at falde på den røde løber, men denne gang har han overgået sig selv.

Wun leger med den kvindelige elegance i et morderisk komplot. I billedet ser vi en lang hvid sildebens kjole med forlænget ærmer, samt en blodig hat. Som ligner modellens blodige bar hjerne.
I kollektionen benytter Wun sig af en rafineret og stilfuld, makeup teknik som for moddellernes blodige features frem. Eksempler er blod rød læbestift, og røde perler som tilsammen skaber disse grufulde sår på modellerne. Yderligere ser vi røde negle og accessories som f.eks. Øreringe.
En af hovedværkerne fra showet er den helt røde kjole. Kjolen er enkel, og det ligner at den er ved at falde af modellen. I samarbejde med en kunstig mannequin som kommer ud af modellens ryg, som ligner at være i gang med at tage kjolen af. Skabes en historie om passion, overgreb, hævn eller sågar lidenskab samt modellens lange, blodrøde negle, skaber denne underliggende historie.
Den sidste meget bemærkelsesværdige kjole fra Wun's kollektion er den blodige brudekjole. Kjolen er udformet som en elegant ærmeløs kort hvid brudekjole, med tilhørende lange hvide handsker og hvad ved første øjekast, lader til at have hvide strømpebukser. Samt hvidt brudeslør. Hele kjolen er dernæst pyntet med røde perler, som skaber illusionen om at den er smurt ind i blod.
Wun's kollektion minder om andre groteske værker fra hans portfolio som f.eks."The bleeding coat" fra hans 2023 kollektion, som er en hvid frakke med huller i. Hvor at bloddråber nærmest gror som planter på.
Eller "The spilled wine gown", fra 2023 kollektionen også. Som er en hvid sildebens kjole med miniskørt, solhat, og lange handsker. Som alle er smurt ind i vin pletter.
Wun's groteske brug af ikke konventionelle stilrene elementer, som bl.a. Blod. Bryder hans haute coutour glansbilledet, og viser os hvordan at design kan være smukt og fortælle historier, uden at være objektivt "perfekte".