Balenciaga: Luksus Med Et Twist

Balenciaga har de seneste år gjort noget, som få designere har turdet. Dette franske modehus, som engang var kendt for stilfuldt tøj, er nu mere berømt for at tage hverdagsgenstande og forvandle dem til overdrevne, dyre modetrends. Men hvad er det egentlig, Balenciaga gør, når de sælger tasker, der ligner IKEA-poser, eller sko, der ligner, de har været igennem 10 års brug?
Demna Gvasalia er kendt for at udfordre opfattelser af, hvad luksus kan være, og har med Balenciaga forandret hverdagsgenstande til mode, der både provokerer og fascinerer. For ham er mode en spejling af virkeligheden, som man kan se i hans designs. Gvasalia selv forklarer sin tilgang sådan her:
"What is different about my point of view is pragmatism. The fashion world isn't the real world and my aesthetic is a kind of hyperrealism. I am not interested in trying to live in some kind of dream. I'd be bored to death."
- Demna Gvasalia
IKEA-poser og Billige Plastikposer med Luksusmærke
Hvem kan glemme Balenciagas blå taske, som alle på nettet hurtigt genkendte lignede en IKEA-pose, der kan købes for et par kroner? Balenciaga solgte deres version til omkring 14.000 kroner og blev omgående en sensation, ikke på grund af taskens funktionalitet, men på grund af dens ironiske kommentar til luksusmode.
På samme måde lancerede Balenciaga deres Supermarket Shopper taske, en plastikpose med et Balenciaga-logo, der koster mere end ugens indkøb for en gennemsnitlig husstand. Hvem kunne have troet, at plastikposer kunne få en sådan opgradering? Det er Balenciagas ironiske tag på status og luksus: Kan noget så billigt og hverdagsagtigt forvandles til noget luksuriøst? Svaret: åbenbart, ja.
