Historiske eksempler på mode som kunst

06-11-2024
Et eksempel på hvordan hår var en stor del af beklædningen i rokoko. Dette var også en inspiration til filmen “Marie Antoinette” fra 2006
Et eksempel på hvordan hår var en stor del af beklædningen i rokoko. Dette var også en inspiration til filmen “Marie Antoinette” fra 2006

Historiske perspektiver på hvordan moden har kunne opfattes som kunst 

At mode skulle være en kunstart ville man nok ikke høre komme på tale før sent i 1900-tallet. For hvis vi ser tilbage på nogle af de synspunkter på moden, der f.eks. var i 1800-tallet, så var det udelukket noget kvindefnidder at man gik op at følge med moden. Dog skal jeg lige pointere her at moden i 1700-tallet blev dyrket i høj grad af kvinder og mænd. Specielt hvis man ser på Frankrig og det franske hof. Derfor er der nogle forskellige perspektiver, som man kan tænke på, når det kommer til mode som kunst. Selvfølgelig vil denne blogartikel ikke nævne alle perioder i historien i forhold til mode, men den vil tage nogle udpluk som er nævneværdige, hvis man vil se på mode som en kunstart.

For at berøre nogle af de mere tidlige historiske eksempler, så er en nævneværdig periode rokoko. Rokoko er kendetegnet ved overflod både i materialer, men også farver. I denne periode var moden klassebestemt, hvorved at moden mest blev fulgt i de øverste lag i samfundet. Derudover så var det ikke kun ens beklædning som var hoveddelen i ens udseende. Hår og accessories havde lige så stor betydning. Derfor endte hele ens outfit med at være præcist koordineret, hvorved man kan påtale det som et kunstværk. F.eks. frisuren på det første billede fortæller om hvordan man har været inspireret af direkte objekter, når man skulle vise sin status frem. Omkring slutningen af 1700-tallet ved den franske revolution, ændrede modebilledet sig på den måde at ideen om at følge modeidealer ikke var rettet mod begge køn. Som tidligere beskrevet blev det anset som værende en kvindeting, mens mændene havde en mere standardiseret uniform, når det kom til deres beklædning. Denne uniform ændrede sig kun lidt i løbet af det næste århundrede.


Kejserinde Elisabeth af Østrig-Ungarn, hvor kjolen hun er portrætteret i, menes at være en House of Worth kjole.
Kejserinde Elisabeth af Østrig-Ungarn, hvor kjolen hun er portrætteret i, menes at være en House of Worth kjole.

Det næste eksempel, som de fleste der kender til mode nok kender til, er haute couture. Værd at nævne i forhold til haute couture er House of Worth. House of Worth blev grundlagt af Charles Frederick Worth som originalt var en skrædder, men blev til en designer af haute couture kjoler. House of Worth har blandt andet designet kjoler til store personligheder fra denne tid, såsom kejserinde Sisi (Elisabeth) og Kejserinde Eugene Bonaparte, samt Sarah Bernhardt. Disse kvinder kan siges at være fortidens influencere. Sisi og Bonaparte var magtfulde kvinder, hvilket gav Worth autoritet og magt som designer siden han designede til royale. Disse haute couture kjole er helt spektakulære designs, som i den grad kan siges at være et helt kunstværk i sig selv.

 Den grad af detajle, der både er lagt i konstruktionen, materialevalg og farvevalg, er enestående. Og selvfølgelig var det ikke hvem som helst som kunne få fat i disse designs. En af de ting som adskilte Worth fra andre designere var at han selv stod for hele processen: det vil sige både valg af stof, konstruktion osv. Disse to eksempler er derfor også forskellige i fohold til at se på mode som kunst. Håret i rokokoen kan ses som værende mere af skulpturel kunstart, mens at haute couture bliver en mere sirlig og detajleret kunst. Nedenstående video viser en af Worths design, hvor det er en balkjole fra 1898, som er blevet restaureret af The MET museum.


Charlotte Andresen, Emmely Bekker og Philip Boock - Mode blog
Alle rettigheder forbeholdes 2024
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang